Implementarea „Pillar 2” în România03 iulie 2024
La data de 8 ianuarie 2024, a intrat în vigoare Legea 431/2023, care transpune în legislația națională a României prevederile Directivei 2523/2022. Aceasta presupune asigurarea unei cote minime efective de impozitare de 15% la nivel global pentru grupurile de companii cu o cifră de afaceri consolidată de cel puțin 750 milioane euro. Pilonul Doi introduce o rată minimă efectivă de impozitare (ETR) de 15% pentru grupurile multinaționale în fiecare jurisdicție în care operează.
Cota efectivă de impozitare de 15% se calculează pentru fiecare exercițiu financiar la nivel de jurisdicție și nu la nivel de entitate, un alt concept introdus de noile reguli. Cu alte cuvinte, în cazul în care grupul de companii are 4 societăți prezente în România, se vor cumula indicatorii la nivelul tuturor societăților din România pentru a se determina cota efectivă de impozitare în România.
Excepții: Societățile care fac parte dintr-un grup ce raportează o cifră de afaceri sub 10 milioane EUR și un profit contabil sub 1 milion EUR în România nu vor datora impozit suplimentar. Filialele care deja pregătesc rapoarte CbCR vor beneficia de un proces simplificat.
Legea 431/2023 stabilește măsuri pentru impozitarea minimă efectivă a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni sub forma:
1. Regula de includere a veniturilor (IIR): Societatea-mamă a unui grup de întreprinderi multinaționale sau naționale de mari dimensiuni este obligată să calculeze și să plătească partea sa alocabilă din impozitul suplimentar pentru entitățile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus.
2. Regula profiturilor subimpozitate (UTPR): O entitate constitutivă a unui grup de întreprinderi multinaționale datorează un impozit suplimentar egal cu partea sa din impozitul suplimentar neperceput la nivelul societății-mamă pentru entitățile constitutive impozitate la un nivel redus.
3. Impozitul Suplimentar Național (QDMTT): Acesta se determină cu prioritate și poate reduce până la zero impozitul suplimentar datorat în baza regulilor IIR și UTPR în alte jurisdicții.
Termene de Aplicare în România:
• Regula de includere a veniturilor (IIR) – 1 ianuarie 2024.
• Regula profiturilor subimpozitate (UTPR) – 1 ianuarie 2025.
• Impozitul Suplimentar Național (QDMTT) – 1 ianuarie 2024.
România a implementat QDMTT începând cu data de 1 ianuarie 2024, ceea ce în termeni practici înseamnă că impozitul suplimentar național la nivelul entităților constitutive din România care sunt impozitate la un nivel redus se calculează conform regulilor QDMTT (articolul 17 din Legea 431/2023) și se va colecta, declara și plăti către autoritățile fiscale din România.
Foarte important de menționat, România a implementat și regimul de protecție QDMTT (QDMTT safe harbour), ceea ce înseamnă că, de principiu, nu se va mai calcula la nivelul societății mamă-finale un impozit suplimentar conform regulilor IIR și respectiv UTPR, impozitul suplimentar național calculat conform QDMTT și plătit în România fiind final.
Calculul și Declararea Impozitului Suplimentar: Impozitul suplimentar se aplică entităților constitutive situate într-o jurisdicție unde cota efectivă de impozitare este sub 15%. Cota efectivă de impozitare se calculează pentru fiecare exercițiu financiar și pentru fiecare jurisdicție, ca raport între impozitele acoperite ajustate și profitul net calificat.
Pentru anul de tranziție 2024, termenul de raportare a impozitului suplimentar este de 18 luni de la ultima zi a exercițiului financiar de raportare, iar pentru următorii ani, termenul va fi de 15 luni.
Sumar al obligațiilor pentru adoptarea Pilonului 2:
1. Determinarea Eligibilității:
◦ Verificarea dacă grupul din care face parte societatea înregistrează o cifră de afaceri consolidată de cel puțin 750 milioane euro în cel puțin doi din ultimii patru ani anteriori anului de referință.
2. Identificarea Entităților Relevante:
◦ Identificarea entităților constitutive din cadrul grupului cărora li se aplică regulile GloBE și excluderea entităților exceptate (ex. organizații guvernamentale, internaționale, non-profit etc.).
3. Calculul Cotei Efective de Impozitare (ETR):
◦ Calculul ETR la nivel de jurisdicție, utilizând impozitele acoperite ajustate și profitul net calificat conform situațiilor financiare consolidate ale grupului.
4. Calculul Impozitului Suplimentar:
◦ În situația în care ETR este sub 15%, determinarea impozitului suplimentar necesar pentru a atinge această cotă minimă.
5. Alocarea Impozitului Suplimentar:
◦ Utilizarea metodelor QDMTT, IIR sau UTPR pentru alocarea impozitului suplimentar.
6. Alte obligații:
◦ Opțiunea de a aplica unul din regimurile de protecție trebuie notificată prin GIR, anual.
◦ Aplicarea unui regim de protecție nu înlătură obligația de a depune GIR anual.
◦ Anumite regimuri de protecție trebuie aplicate din primul an în care grupul de entități s-ar califica să le aplice, ori acestea nu vor mai fi disponibile în perioadele următoare. Astfel, se recomandă că analiza încadrării într-un anumit regim de protecție să se efectueze cât mai devreme.
◦ Deși termenul de raportare și de plată conform regulilor GloBE poate părea momentan permisiv, este important că un astfel de exercițiu complex să fie gestionat din timp la nivelul grupurilor de companii pentru a se asigura că vor putea pune în aplicare toate măsurile introduse de noile reguli. De asemenea, poate apărea necesitatea contabilizării unor cheltuieli anticipate (accrual) înainte de primul termen de raportare (i.e., 2026).
7. Obligații de Raportare:
◦ Depunerea declarației informative (GIR) în termen de 15 luni de la încheierea exercițiului financiar (18 luni pentru primul an de aplicare, în cazul entităților din România fiind anul 2024).
Modelul pentru GIR a fost publicat în luna iulie a anului 2023, fiind o declarație complexă (conținutul declarației necompletate este de 28 de pagini) care va necesita includerea unui volum mare de informații precum calculele privind ETR, calcule ale impozitului suplimentar, opțiunile privind aplicabilitatea anumitor regimuri de protecție. Modelul pentru GIR poate fi vizualizat accesând site-ul: https://www.oecd.org/tax/beps/globe-information-return-pillar-two.pdf.
Documentul GIR (GloBE Information Return)
Documentul prezintă detaliile referitoare la obligațiile de raportare fiscală pentru companiile multinaționale (MNE) în conformitate cu regulile GloBE (Global Anti-Base Erosion).
Documentul GIR include informațiile considerate necesare pentru ca autoritățile fiscale să efectueze o evaluare a riscurilor și să evalueze corectitudinea obligației de plată a impozitului suplimentar (TuT) a unei entități constitutive în conformitate cu Regulile Global Anti-Base Erosion (GloBE), cu scopul de a asigura că firmele multinaționale plătesc un nivel minim de impozit, utilizând TuT ca instrument pentru a atinge acest obiectiv.
O entitate este considerată constitutivă atunci când face parte dintr-un grup MNE ca entitate juridică separată sau sucursală inclusă în situațiile financiare consolidate ale grupului MNE.