ANAF pregătește o nouă reclasificare fiscală a companiilor. Din iulie, se modifică listele contribuabililor mari și mijlocii14 martie 2024
Peste 1.000 de companii mari vor fi reclasificate fiscal, urmând să fie trecute la categoria contribuabililor mijlocii începând din 1 iulie. Decizia a fost fundamentată de ANAF pe o analiză detaliată a activității fiscale a contribuabililor mari, care a evidențiat necesitatea ajustării numărului acestora în funcție de aportul lor la veniturile bugetare. Pentru companiile care își pierd statutul de mare contribuabil, reclasificarea vine ca o veste bună pentru că le reduce sarcinile administrative și le asigură o sancționare mai blândă în privința obligațiilor de raportare a facturilor în e-Factura.
Fiscul român a inițiat, printr-un proiect de Ordin publicat recent, o reorganizare strategică a modului în care administrează contribuabilii mari și mijlocii, motivată de dorința de a crește eficiența administrării contribuabililor, de a îmbunătăți colectarea veniturilor bugetare și de a întări relația de parteneriat cu companiile.
Decizia a fost fundamentată pe o analiză detaliată a activității fiscale a contribuabililor mari, care a evidențiat necesitatea ajustării numărului acestora în funcție de aportul lor la veniturile bugetare. Analiza a arătat că un număr de 1064 de contribuabili, clasificați momentan ca mari, au, de fapt, o pondere relativ mică în totalul veniturilor bugetare, reprezentând doar 4,8% din acestea.
Pentru a eficientiza administrarea fiscală și a concentra resursele asupra celor mai semnificative surse de venit, ANAF a decis transferul a 1064 de contribuabili de la categoria de mari contribuabili la cea de contribuabili mijlocii. Această reorganizare va începe să fie efectivă din 1 iulie 2024, implicând o redistribuire a contribuabililor către categorii mai adecvate dimensiunii și impactului lor fiscal.
Prin această reconfigurare, Fiscul își propune să îmbunătățească calitatea serviciilor oferite contribuabililor cu cel mai mare aport fiscal, în timp ce reduce sarcinile administrative pentru contribuabilii reclasificați ca mijlocii, facilitându-le accesul la serviciile fiscale.
Astfel, de la 1 iulie, pentru aceste 1064 de companii care au fost mari contribuabili și devin contribuabili mijlocii, se va schimba organul fiscal care le va administra. Mai exact, conform ANAF, 676 dintre ei vor fi administrați din punct de vedere fiscal de administrațiile județene ale finanțelor publice, iar restul de 388 vor trece la Administrația Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii București.
Acest lucru generează o simplificare, spune ANAF, în sensul în care, pentru cei 676 de contribuabili ce vor fi administrați drept contribuabili mijlocii, deplasarea la sediul organului fiscal (Administrațiile județene ale finanțelor publice) este mai facilă decât deplasarea acestora la structura centrală care îi avea acum în administrare – Direcția Marilor Contribuabili din București.
Mai mult, mutarea la categoria contribuabililor mijlocii are impact și asupra obligațiilor ce țin de întocmirea dosarului prețurilor de transfer. În timp ce contribuabili mari trebuie să își pregătească anual dosarul de prețuri de transfer până la data raportărilor anuale de impozit pe profit, companiile medii beneficiază de o abordare mai puțin strictă în această privință. Mai exact, pentru aceste companii, dosarul nu trebuie întocmit obligatoriu în fiecare an, el trebuie prezentat doar în cadrul inspecțiilor fiscale atunci când ANAF îl solicită. Firmele care primesc astfel de cereri au între 30 și 60 de zile calendaristice pentru a prezenta inspectorilor fiscali documentul. În plus, pentru companiile medii, obligația de a prezenta dosarul prețurilor de transfer intervine de la alte praguri de semnificație comparativ cu cele prevăzute pentru contribuabilii mari. În cazul companiilor medii, valoarea tranzacțiilor cu părți afiliate trebuie să fie mai mare sau egală cu una dintre următoarele limite: 50.000 euro, în cazul dobânzilor, 50.000 euro, în cazul serviciilor, 100.000 euro, în cazul tranzacțiilor cu bunuri tangibile și/sau intangibile.
Un alt aspect care merită punctat vizează sancțiunile pentru aplicarea incorectă e-Factura, diferențiate și ele în funcție de mărimea companiilor. Vă reamintim că, începând de la 1 iulie, termenul de raportare a facturilor în e-Factura este de cinci zile calendaristice, iar amenzile pentru nerespectarea acestor termene sunt mai mici la contribuabilii medii comparativ cu cei mari. În timp ce companiile mari riscă sancțiuni cuprinse în intervalul valoric de 5.000 – 10.000 de lei, pentru cele mijlocii, amenzile vor fi la jumătate, de la 2.500 la 5.000 de lei. Nu trebuie neglijat însă că, tot de la 1 iulie, mai intră în vigoare și o altă sancțiune vizând e-Factura – amenda de 15% din valoarea facturii (inclusiv TVA). Această sancțiune va fi aplicată pentru primirea și înregistrarea de facturi în alt format decât cel impus prin sistemul național de facturare electronică, iar ea va fi impusă la fel oricărei companii, indiferent de categoria de mărime din care face parte din punct de vedere fiscal.
Listele actuale ale contribuabililor mari și mijlocii sunt disponibile aici, respectiv aici, și vor fi republicate de ANAF cu actualizări în perioada următoare, astfel încât să se aplice de la 1 iulie.
Articol apărut în Business-Mark.ro