Alina Andrei @ Business Mark: Peste 15.000 de companii noi, obligate să facă raportări SAF-T din acest an11 ianuarie 2023
Obligația de a implementa fișierul standard de control fiscal (SAF-T) – un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile între contribuabili și autoritățile fiscale – a devenit activă de la 1 ianuarie 2023 pentru alte peste 15.000 de companii, încadrate de ANAF ca fiind contribuabili mijlocii. Până acum, doar contribuabilii mari au avut obligația de a implementa această raportare care permite Fiscului acces în timp real la toate informațiile financiar-contabile ale unei companii.
ANAF a clarificat la finalul anului trecut încă o dată categoriile de contribuabili ce au obligația depunerii declarației SAF-T (D406) începând din 2023, în condițiile în care, tot în luna decembrie, instituția a actualizat Lista contribuabililor mijlocii, aceasta fiind valabilă din 1 ianuarie 2023, iar o parte dintre companii și-au schimbat categoria de mărime trecând de la mici la medii.
Clarificarea s-a făcut prin Ordinul ANAF nr. 2.518/2022, publicat în 15 decembrie, care a stabilit că obligația SAF-T intervine de la 1 ianuarie 2023 și pentru contribuabilii considerați anterior mici, dar care au devenit mijlocii începând cu 1 ianuarie. Companiile care au ieșit din categoria contribuabililor mijlocii și au devenit mici la 1 ianuarie vor depune SAF-T peste doi ani (începând cu 1 ianuarie 2025), atunci când este termenul general pentru contribuabilii mici.
Clarificările erau necesare în contextul în care ANAF a actualizat Lista contribuabililor mijlocii, documentul suferind modificări ample față de versiunea precedentă. Noua listă valabilă de la 1 ianuarie 2023 conține 15.127 de companii (comparativ cu 18.500 de companii, câte apăreau pe lista anterioară, emisă în 2016).
Listele actualizate ale contribuabililor mijlocii și ale sediilor lor secundare pot fi consultate pe pagina de internet a ANAF (unde există o listă nominală și, separat, o listă a sediilor secundare).
La fel ca pentru contribuabilii mari, legislația prevede și pentru cei mijlocii un termen de grație, în care nu se aplică sancțiuni pentru nedepunerea declarațiilor 406 la termen.
Primele raportări SAF-T ale companiilor mijlocii pot fi făcute până la finalul lunii iulie 2023
Companiile obligate să depună raportări SAF-T începând de la 1 ianuarie 2023 beneficiază și ele de o perioadă de grație, care vizează exclusiv termenele de depunere ale declarației 406, acestea putând fi amânate cu până la 6 luni, fără să existe riscul aplicării unor amenzi pentru nedepunerea la timp a raportărilor.
Perioada de grație este calculată în funcție de periodicitatea raportărilor SAF-T. Astfel, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T, perioada de grație este de șase luni pentru prima raportare, respectiv cinci luni pentru a doua raportare, patru luni pentru a treia raportare, trei luni pentru a patra raportare, două luni pentru a cincea raportare. Pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T, perioada de grație este de trei luni pentru prima raportare.
În mod concret, pentru contribuabilii mijlocii, obligați la raportări începând cu 1 ianuarie, perioada de grație vizează raportările din ianuarie – iunie 2023, astfel că termenul pentru depunerea tuturor declarațiilor 406 este finalul lunii iulie 2023.
Amenda pentru nedepunerea la termenele-limită a fișierului SAF-T este între 1.000 și 5.000 de lei, dar aceasta nu se va aplica în perioada de grație.
Vă reamintim că SAF-T este un fișier în format electronic, de tip XML, care conține date extrase automat din sistemele informatice ale contribuabililor/plătitorilor, exportate și stocate într-un format standardizat.
Principalele informații care vor fi raportate prin declarația 406 vizează conturile contabile/Registrul Jurnal, clienți, furnizori, informații specifice despre taxe, produse, stocuri, înregistrări contabile la nivel de tranzacție sau plăți, mișcări de bunuri sau alte tranzacții cu active.
Declarația 406 se transmite la ANAF în format electronic prin anaf.ro sau prin e-guvernare.ro, iar formularul va trebui să fie semnat electronic.
Depunerea se face lunar sau trimestrial, în funcție de perioada fiscală pentru TVA pe care o aplică fiecare companie.
Articol apărut în business-mark.ro