Cabot Transfer Pricing

Noua reclasificare fiscală a companiilor a devenit aplicabilă de la 1 iulie. ANAF a publicat listele actualizate cu contribuabili28 iulie 2024

ANAF pregătește o nouă reclasificare fiscală a companiilor. Din iulie, se modifică listele contribuabililor mari și mijlocii

Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat pe pagina sa de internet noile liste nominale cu contribuabili mari și mijlocii, valabile de la 1 iulie. Schimbarea categoriei de încadrare a unui contribuabil poate produce efecte importante, astfel că recomandăm tuturor companiilor să verifice dacă apar pe noile clasificări publicate de ANAF, pentru că atât marii contribuabili, cât și cei mijlocii au obligații fiscale specifice care derivă din această calitate, cele mai importante dintre ele fiind depunerea raportărilor SAF-T și întocmirea obligatorie a dosarului prețurilor de transfer.

Ordinul ce actualizează lista contribuabililor mari, respectiv lista contribuabililor mijlocii, a fost publicat pe site-ul ANAF, într-o secțiune specială, acesta fiind valabil fără să fie necesară și publicarea sa în Monitorul Oficial.

Potrivit noului act normativ emis de ANAF, numărul de mari contribuabili este de la 1 iulie de 1423, în scădere de la 2.488 de companii câte erau clasificate la această categorie la începutul anului. Reducerea numărului de contribuabili mari a fost anunțată încă din martie, Fiscul fundamentându-și decizia pe o analiză detaliată a activității fiscale a contribuabililor mari, care a evidențiat necesitatea ajustării numărului acestora în funcție de aportul lor la veniturile bugetare. Analiza derulată de ANAF a arătat că un număr de 1064 de contribuabili, clasificați la acel moment ca mari, au, de fapt, o pondere de sub 5% în totalul veniturilor bugetare, astfel că Fiscul a decis transferul lor de la categoria de mari contribuabili la cea de contribuabili mijlocii.

Cu această ocazie, ANAF a făcut o redistribuire generală a contribuabililor către categorii mai adecvate dimensiunii și impactului lor fiscal, astfel că și la partea de contribuabili mijlocii avem modificări notabile. Chiar și cu mutarea celor peste o mie de companii mari la categoria celor mijlocii, numărul de contribuabili mijlocii a scăzut la 21.026 de la 1 iulie, față de 20.198 cât era la începutul anului, ceea ce arată foarte clar că și această clasă de companii mijlocii a fost restructurată masiv.

Noile liste nominale ale contribuabililor mari și mijlocii sunt disponibile aici, respectiv aici, iar contribuabilii care nu se regăsesc pe niciuna dintre aceste două liste sunt încadrați automat, de la 1 iulie, în categoria contribuabililor mici.

Mutarea societăților de la o categorie de contribuabili la alta operează automat, prin efectul acestui ordin publicat de ANAF pe pagina sa de internet, fără să fie necesar vreun alt act administrativ fiscal sau vreo decizie a Fiscului care să confirme încadrarea unei companii pe oricare dintre cele trei paliere de dimensiune.

Pentru companiile care și-au pierdut statutul de mare contribuabil, reclasificarea vine ca o veste bună pentru că le reduce sarcinile administrative și le asigură o sancționare mai blândă în privința anumitor obligații fiscale.

Spre exemplu, mutarea la categoria contribuabililor mijlocii are impact direct asupra obligațiilor ce țin de întocmirea dosarului prețurilor de transfer. În timp ce contribuabili mari trebuie să își pregătească anticipat dosarul de prețuri de transfer, în fiecare an până la data raportărilor anuale de impozit pe profit, companiile medii și mici beneficiază de o abordare mai puțin strictă în această privință. Pentru aceste companii, dosarul trebuie prezentat doar în cadrul inspecțiilor fiscale atunci când ANAF îl solicită în mod expres. Firmele care primesc astfel de cereri au între 30 și 60 de zile calendaristice pentru a prezenta inspectorilor fiscali documentul.

Și pragurile de semnificație care obligă la întocmirea de dosare de prețuri de transfer sunt diferite la contribuabilii mari comparativ cu cei din celelalte categorii. Astfel, companiile mari au obligația să își pregătească dosarul prețurile de transfer dacă efectuează tranzacții intra-grup (deci operațiuni cu părți afiliate) ce depășesc oricare dintre pragurile: 200.000 de euro, pentru dobânzile primite sau plătite aferente serviciilor financiare, 250.000 de euro, pentru operațiunile aferente serviciilor prestate sau primite, 350.000 de euro, pentru operațiunile aferente cumpărărilor sau vânzărilor de active corporale sau necorporale.

În cazul companiilor mici sau medii, valoarea tranzacțiilor cu părți afiliate trebuie să fie mai mare sau egală cu una dintre următoarele limite: 50.000 euro, în cazul dobânzilor, 50.000 euro, în cazul serviciilor, 100.000 euro, în cazul tranzacțiilor cu bunuri tangibile și/sau intangibile.

În sfera sarcinilor fiscale care se aplică diferit în funcție de mărimea companiei, mai merită menționate și raportările SAF-T care sunt obligatorii în acest moment doar pentru contribuabilii mari și cei mijlocii, firmele mici fiind obligate să le depună doar începând de anul viitor. Important de precizat, însă, că dacă o companie din categoria celor mijlocii sau mari a fost reclasificată între timp în categoria de contribuabili mici, ea va continua cu depunerea raportărilor SAF-T.

Dincolo de aceste obligații fiscale punctuale, și regimul de sancțiuni poate să fie diferențiat în funcție de mărimea contribuabilului, astfel că încadrarea într-o anumită categorie poate aduce companiilor amenzi mai mici sau mai mari pentru aceleași încălcări de legislație. Este cazul amenzilor e-Factura, spre exemplu, acolo unde avem un regim de sancționare pe trei praguri valorice, diferențiate în funcție de mărimea companiilor: cele mari care nu respectă termenele de raportare a documentelor de plată în e-Factura riscă amenzi de la 5.000 la 10.000 de lei, pentru cele mijlocii, amenzile pornesc de la 2.500 de lei și pot ajunge la 5.000 de lei, iar pentru cele mici, intervalul de amendare este cuprins între 1.000 și 2.500 de lei.

În mod similar, și noul sistem e-TVA, intrat și el în vigoare de la 1 iulie, prevede pentru nerespectarea regulilor care îl vizează aceleași praguri de sancționare valabile și la e-Factura, cu sublinierea importantă că, în cazul e-TVA, amenzile se vor aplica doar începând cu 1 ianuarie 2025.

 

Articol publicat în Tax Magazine

Alina Andrei

Partener Taxe & Prețuri de transfer

Contact

  • Bulevardul Aviatorilor, nr 47,
    Sector 1, Bucuresti, 011853
  • +40 727 713 486

Cere ofertă