Amnistia fiscală – prevederi noi01 octombrie 2024
Regulile privind amnistia fiscală stabilite prin OUG 107/2024 au fost deja modificate prin OUG nr. 112/2024, aplicabilă începând cu data de 25 septembrie 2024. Prin OUG 112/2024 se aduc clarificări și prevederi suplimentare referitoare în special la entitățile aflate în procedura insolvenței, la beneficiarii eșalonărilor la plată dar și la persoanele fizice. În cele ce urmează, sunt prezentate pe scurt principalele modificări, noi reguli privind amnistia fiscală.
Conform OUG nr. 107/2024, Poșta Română va distribui contribuabililor (persoane fizice, juridice) cu datorii fiscale, scrisori de informare privind beneficiile și condițiile de accesare a facilităților fiscale, care includ cuantumul total al obligațiilor bugetare restante (defalcate) la data de 31 august 2024, valoarea obligațiilor de plată, respectiv valoarea care face obiectul anulării obligațiilor de plată. Contribuabilii care sunt înregistrați în Spațiul Privat Virtual (SPV) vor primi toate informațiile în SPV, iar contribuabilii neînregistrați în SPV vor fi informați prin intermediul Poștei Române.
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) încheie un acord cu Poșta Română pentru distribuirea către contribuabili a unor scrisori de informare referitoare la facilitățile fiscale prevăzute de OUG 107/2024.
Prin urmare, Poșta Română va livra contribuabililor cu datorii, fie persoane fizice, fie juridice, scrisori care detaliază avantajele, condițiile de acces la facilitățile fiscale, modele pentru notificarea intenției de a beneficia de anularea unor obligații bugetare, precum și pentru cererea de anulare a acestora. În cazul în care contribuabilii doresc să acceseze facilitățile fiscale stabilite de OUG 107/2024, angajații Poștei vor colecta notificarea de la domiciliul fiscal al contribuabilului sau de la oficiul poștal și vor încasa sumele aferente obligațiilor bugetare ce trebuie plătite.
De asemenea, Poșta Română poate încheia parteneriate cu autoritățile publice locale pentru furnizarea acestor servicii, iar costurile legate de prestarea lor vor fi acoperite din bugetele locale.
Conform OUG nr. 112/2024, în contextul amnistiei acordate debitorilor aflați în procedura de insolvență, conform Legii nr. 85/2014 privind insolvența, administratorii judiciari și cei speciali sunt obligați să obțină acordul creditorilor pentru a putea accesa facilitățile fiscale. Având în vedere că în cadrul procedurii de insolvență pot fi efectuate plăți doar în anumite condiții stricte (cum ar fi plățile curente sau cele prevăzute în planul de reorganizare), această prevedere ajută la evitarea unor situații în care obligațiile fiscale ale ANAF ar putea fi achitate înaintea altor creditori care au prioritate de plată.
O altă modificare semnificativă reprezintă introducerea anulării accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere emise din oficiu pentru veniturile persoanelor fizice doar din anii 2019 și 2020. Astfel, persoanele fizice vizate vor putea beneficia de amnistie doar pentru deciziile de impunere care acoperă veniturile înregistrate în perioada 2019-2020 în condițiile în care cererea de anulare este depusă în termen de 90 de zile de la data primirii deciziei de impunere. Totodată, debitul principal trebuie achitat în termenul legal, calculat de la data comunicării deciziei de impunere.
O altă modificare importantă se referă la eșalonarea la plată. Conform noii ordonanțe, se specifică în mod evident că accesoriile aferente creanțelor fiscale eșalonate (inclusiv cele incluse în ratele de eșalonare), cu termene de plată ce depășesc data intrării în vigoare a primei ordonanțe de urgență și până la data de 25 noiembrie 2024, vor fi amânate la plată odată cu depunerea notificării privind intenția de a accesa amnistia. În esență, contribuabilul nu mai trebuie să achite atât principalul, cât și accesoriile pentru a putea solicita restituirea accesoriilor plătite după data de 6 septembrie 2024.