Studiu de caz: Aplicarea metodei marjei nete în stabilirea prețurilor de transfer în cadrul unui grup multinațional din industria electrică08 octombrie 2024
Prețurile de transfer se referă la prețurile la care entitățile asociate din cadrul unui grup multinațional tranzacționează bunuri, servicii, proprietăți sau împrumuturi între ele. Conform principiului valorii de piață (arm’s length principle), aceste tranzacții trebuie să fie comparabile cu cele efectuate de părți independente.
Metoda marjei nete (TNMM) este una dintre metodele aprobate de liniile directoare OECD și se aplică pentru a determina dacă marja netă realizată de contribuabil într-o tranzacție controlată este similară cu marjele realizate de entități independente în tranzacții comparabile.
I. Contextul Companiei
Compania fictivă, ABC RO, este o filială a unui grup multinațional și este responsabilă pentru distribuția de produse electronice pe piața din România. ABC RO achiziționează produse de la compania mamă situată într-o altă jurisdicție și le revinde către clienții locali. Aceasta desfășoară activități în principal de tip distribuție de rutină, fără a-și asuma riscuri semnificative și fără a desfășura activități complexe de cercetare și dezvoltare.
Tranzacția controlată care face obiectul studiului de caz este achiziția de produse electronice realizată de către ABC RO de la compania-mamă, tranzacție urmată de revânzarea produselor electronice achiziționate din grup către clienții locali. Tranzacția este de tip bunuri tangibile, iar obiectivul este să se verifice dacă marjele realizate de ABC RO sunt conforme cu principiul valorii de piață.
II. Aplicarea metodei marjei nete cu rata rentabilității cifrei de afaceri (RRCA)
Primul pas constă în selectarea metodei de prețuri de transfer potrivite. Pentru acest studiu de caz, metoda marjei nete este cea mai potrivită, având în vedere că ABC RO este o entitate care nu își asumă riscuri semnificative în cadrul grupului. Se utilizează marja netă a companiei ca bază de comparare cu entitățile independente.
Al doilea pas constă în selecția indicatorului financiar rata rentabilității cifrei de afaceri. Pentru aplicarea TNMM, se alege indicatorul financiar rata rentabilității cifrei de afaceri, care este calculat astfel:
Rata rentabilității cifrei de afaceri = Profit de exploatare/Cifra de afaceri din exploatare x 100
Acest indicator măsoară cât de profitabilă este o companie în raport cu vânzările sale și este adesea folosit pentru a evalua performanța companiilor care desfășoară activități de distribuție sau comercializare de produse.
Următorul pas constă în analiza comparabilității prin intermediul benchmark-ului. Procesul se desfășoară în mod normal prin accesarea bazelor de date financiare (cum ar fi Orbis, TP Catalyst) pentru a extrage date despre companiile care îndeplinesc următoarele caracteristici:
1. Activitate economică similară:
◦ ABC RO este un distribuitor de produse electronice, deci companiile selectate trebuie să activeze în același sector (coduri NACE relevante: 4652 – Comerț cu ridicata al echipamentelor electronice și de telecomunicații).
2. Zona geografică:
◦ Companiile trebuie să opereze pe piețe similare din punct de vedere economic. În situația prezentată, vor fi selectate companii din România.
3. Dimensiunea companiei:
◦ Este important ca dimensiunea companiilor să fie comparabilă cu cea a ABC RO, pentru a evita distorsionarea rezultatelor (nu sunt incluse corporații mari care au o putere de negociere considerabilă sau microîntreprinderi).
4. Date financiare disponibile:
◦ Se vor selecta doar companii care au date financiare disponibile pentru cel puțin 3 ani, pentru a obține o bază de analiză solidă. Astfel, se poate analiza evoluția marjei de-a lungul unei perioade de timp relevante.
După realizarea studiului și obținerea unui interval intercuartilar, se aplică metoda marjei nete și se calculează rata rentabilității cifrei de afaceri pentru compania ABC RO.
Să presupunem că intervalul intercuartilar rezultat din benchmark-ul exportat și realizat se situează între 3% (cuartila inferioară) și 6% (cuartila superioară).
Pasul 1: Calculul RRCA pentru ABC RO
• Cifra de afaceri din exploatare: 10.000.000 EUR;
• Profit din exploatare: 400.000 EUR.
RRCA ABC Ltd. = (400.000 / 10.000.000) ×100 = 4%
Pasul 2: Compararea cu intervalul de piață
Rezultatul de 4% se încadrează în intervalul intercuartilar de 3% – 6%, ceea ce indică faptul că tranzacția intra-grup de achiziție produse electronice realizată de societatea ABC RO de la compania mamă este conformă cu principiul valorii de piață.
III. Concluzii
În urma aplicării metodei marjei nete (TNMM), respectiv utilizând rata rentabilității cifrei de afaceri (RRCA), compania ABC RO a demonstrat că marjele sale sunt aliniate cu cele ale companiilor independente. Astfel, se poate concluziona că prețurile de transfer practicate de societatea ABC RO în tranzacția de achiziție produse electronice de la compania mamă sunt conforme cu principiul valorii de piață.