Cabot Transfer Pricing

Amenzile pentru e-Transport, amânate încă o dată. Guvernul a modificat și cadrul legal aferent raportărilor04 octombrie 2022

Cristina Saulescu

Regimul sancționatoriu aferent sistemului e-Transport a fost amânat încă o dată, până la 1 ianuarie 2023, astfel că operatorii economici care nu fac raportări sau care fac raportări incorecte nu vor risca să fie amendați nici în următoarele luni. Este a doua amânare consecutivă a regimului de sancționare, prima dintre ele operând până la 1 octombrie.

Raportarea transporturilor în noul sistem electronic de monitorizare a transporturilor rutiere este obligatorie de la 1 iulie, însă Guvernul a amânat pentru a doua oară termenul de la care se vor putea aplica sancțiuni. Prima amânare a fost de trei luni (de la 1 iulie la 1 octombrie), iar acum, printr-o ordonanță de urgență (nr. 132/2022) adoptată deja de Guvern, și publicată vineri, 30 septembrie 2022, în Monitorul Oficial nr. 957/2022, s-a decis o nouă amânare cu încă trei luni, care va acoperi perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2022. Practic, noul termen termenul pentru aplicarea sancțiunilor aferente sistemului e-Transport este 1 ianuarie 2023.

Regimul contravențional aferent sistemului e-Transport vizează atât lipsa raportărilor, cât și raportările incorecte și prevede amenzi cuprinse între 5.000 și 100.000 de lei, iar pentru anumite fapte, chiar și confiscarea contravalorii bunurilor transportate.

Astfel, cele mai mari amenzi din regimul sancționatoriu sunt cele cuprinse între 20.000 și 100.000 lei, la care se adaugă și confiscarea contravalorii bunurilor. Aceste sancțiuni se vor aplica pentru:

  • Nedeclararea transporturilor în sistemul RO e-Transport;
  • Utilizarea de către transportator a codului UIT după mai mult de 5 zile calendaristice de la data declarată a începerii transportului, respectiv 15 zile calendaristice pentru operațiunile specific menționate în noua Ordonanță de urgență;
  • Descărcarea pe teritoriul României a bunurilor în tranzit în alte condiții decât pentru depozitare sau formarea unui nou transport;
  • Declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri.

Aceleași valori de amenzi (între 20.000 și 100.000 lei), dar fără confiscare, urmează să se aplice pentru nedeclararea tuturor bunurilor transportate, pentru neînscrierea codului UIT pe documentul de transport sau pentru modificarea datelor înregistrate în RO e-Transport după începerea transportului.

De asemenea, mai există și un alt prag de sancțiuni, și anume amenzi între 5.000 și 10.000 lei, aplicabile pentru neprezentarea de către conducătorul vehiculului de transport a documentelor care însoțesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.

Ordonanța prin care Guvernul a amânat termenul de aplicare a sancțiunilor a adus și alte noutăți în ceea ce privește sistemul e-Transport. Una dintre ele vizează chiar efectuarea controalelor și aplicarea amenzilor, noul act normativ stabilind că și polițiștii pot face acest lucru, nu doar personalul ANAF și al Autorității Vamale Române, cum se preciza anterior.

De asemenea, prin noua ordonanță de urgență, au fost extinse noțiunile utilizate în cuprinsul actului normativ pentru claritatea textului și pentru a integra toate situațiile care pot să apară în practică și care necesită declarare în sistemul e-Transport. Astfel, actul normativ introduce pe lista operatorilor economici care trebuie să facă raportări:

  • operatorul economic – pentru bunurile cu risc fiscal deținute și transportate între locul de încărcare și locul de descărcare situate pe teritoriul național;
  • prestatorul de servicii din România – pentru operațiunile comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile descărcate în România pentru prestarea de servicii, cât și pentru bunurile rezultate reexpediate în statul partenerului comercial;
  • beneficiarul din România – pentru operațiunile comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile expediate din România pentru prestarea de servicii într-un stat membru UE, cât și pentru bunurile rezultate reexpediate în România;
  • clientul din România – pentru operațiunile comerciale din regimul de stocuri la dispoziția clientului, în situația în care România este statul membru către care au fost expediate sau transportate bunurile, atât pentru bunurile descărcate în România, cât și pentru bunurile livrate într-un stadiu ulterior după sosire, către altă persoană impozabilă din România sau în cazul în care bunurile respective sunt returnate în statul membru din care au fost expediate sau transportate inițial;

De asemenea, noua reglementare mai stabilește posibilitatea modificării informațiilor vehiculelor de transport, dacă e cazul, fără riscul sancționării, dar și că, în anumite situații, codul UIT va avea o valabilitate extinsă de 15 zile. Noua valabilitate va fi permisă pentru achizițiile intracomunitare de bunuri, pentru transportul de bunuri aflate doar în tranzit ce sunt aferente unor tranzacții intracomunitare, precum și pentru anumite operațiuni comerciale reprezentând nontransferuri sau regim de stocuri la dispoziția clientului.

Este probabil că ANAF va continua acțiunile de informare și educare în vederea creșterii conformării fiscal voluntare la nivel naţional în rândul persoanelor fizice, dar să ne așteptăm și la controale mai intense. Dacă am ține cont de proverbul „Prevenția este mama înțelepciunii”, indicat ar fi să ne conformăm preventiv, să nu așteptăm să ne regăsim pe listele ANAF privind rezultatele controalelor și ale obligațiilor fiscale în plus.

 

Articol apărut în business-mark.ro

Cristina Săulescu

Partener Taxe & Prețuri de transfer

Contact

  • Bulevardul Aviatorilor, nr 47,
    Sector 1, Bucuresti, 011853
  • +40 727 713 486

Cere ofertă